Plaatsingsvoorwaarden - Verkeersborden E1 tot E9h

Door Paul Van Miert op 26 april 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

Diverse gemeenten in Vlaanderen voorzien om praktische redenen vaak de verkeersborden E1 tot E9h niet van de voorgeschreven oranje palen. Daardoor ontstaat er vaak twijfel bij verbalisanten om op te treden, vermits het wettelijke kader duidelijk omschrijft dat dit verplicht is.

Deze regels worden bepaald door het reglement van de wegbeheerder. Artikel 11.4.1 van het reglement van de wegbeheerder beschrijft het volgende voor verkeersborden (E1 tot E9h) betreffende stilstaan en parkeren:

“De staanders of steunen en zoveel mogelijk, de achterkant van deze verkeersborden hebben een oranje kleur.”

Voor onze Vlaamse gemeenten zou het echter logisch zijn dat deze borden niet meer op oranje palen moeten staan, maar enkel een oranje achterkant moeten hebben. Op deze manier kunnen er verschillende verkeersborden worden gecombineerd op 1 paal in plaats van deze te splitsen op diverse palen.

Onlangs werden er in Turnhout wagens getakeld worden omdat ze fout geparkeerd stonden. Maar een bestuurder merkte op dat de bordjes niet op oranje paaltjes stonden, wat leidde tot een discussie.. Er blijken ook automobilisten te zijn die hun boete voor fout parkeren met succes aanvechten omdat de oranje kleur van de paaltjes ontbreekt.

minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft aangekondigd dat men aan een nieuw reglement werkt. Deze regel zou verdwijnen kort na de hervorming van de wegcode, die later dit jaar rond moet zijn.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is